Zawodowi treserzy w ciekawy i przystępny sposób opowiadali o psach.Na jednej godzinie lekcyjnej przedszkolaki i uczniowie klas I-III dowiedzieli się wielu informacji o zachowaniu psów, o tym, jak należy postępować z czworonogami, co robić, gdy spotkają się oko w oko z agresywnym zwierzakiem. Poznały bezpieczną pozycję obronną tzw. ,,żółwia”.
Polega ona na uklęknięciu w ten sposób, aby pośladki dotykały pięt. Głowę zbliżamy maksymalnie do kolan. Ręce układamy zaplecione z tyłu głowy jednocześnie chowając kciuki do środka. Łokciami zasłaniamy szczelnie twarz. Dzieci dowiedziały się też, że kiedy nie ma już czasu na położenie się na ziemi – można po prostu stanąć nieruchomo bokiem do psa i mocno zapleść sobie ręce na szyi. Panowie treserzy objaśniali, że większość sytuacji, w których pies może ugryźć, spowodowanych jest przez człowieka. Agresję u psa mogą wywołać gwałtowne ruchy czy krzyk w jego obecności. W szczególności unikać należy przeszkadzania czworonogowi podczas jedzenia lub drażnienia go, kiedy przebywa spokojnie na swoim legowisku. Zagrożenie ze strony psa staje się jeszcze wyższe, gdy jest bardzo głodny lub spragniony. Zwrócili również uwagę na to, że pies zazwyczaj nie atakuje od razu, ale przejawia niezadowolenie i daje nam sygnały świadczące o tym, że chce ugryźć.
Należą do nich przede wszystkim marszczenie nosa, pokazywanie zębów, zjeżona sierść na grzbiecie, sztywne łapy i uszy nastawione do przodu. Kiedy pies jest gotów, aby zaatakować, najczęściej stoi w miejscu i wpatruje się w swój cel.
Zajęcia bardzo podobały się dzieciom, chętnie tuliły się do dwóch psów, które towarzyszyły swoim panom- jeden rasy husky syberyjski , a drugito berneński pies pasterski. To była ciekawa i pożyteczna godzina wychowawcza !
Jolanta Gajewska